25 Ekim 2014 

Yazarın özgeçmişini okumak için tıklayınız.

TULUM KEMENÇE HORON

Topal Osman'la Köşk'ü basan Rasim Bey anlattı.

Karadeniz Birliği- ŞÜKRÜ AK

Köy Enstitüleri putunu yıkalım - Ahmet HAKAN

GEÇMİŞTEN CUMHURİYETE KADAR GÖRELE - Ayhan YÜKSEL

SİLKELEN KARADENİZ!...- Ünsal GÜNAY

Gemilerde Talim Var (Recebim) (Nihat ÇELİK)

HERKES ELİNİ TAŞIN ALTINA KOYSUN-YAŞAR AYAROĞLU

2010 Feshane ; Yetki Sahibi Giresunluların Tarihi Sorumluluğu

Sosyal Yaşam Çekirdeği(M.M.Uğurlu)



Turhan Çömez - 35 Yıllık Hikayeler... Alınacak Dersler...
08 Temmuz 2007 01:20 · Misafir Kalemler
Cumhuriyet ilan edileli henüz 16 ay olmuş. Ülkede açlık, yokluk, sefalet kol geziyor.


Atatürk, ‘Bütün tayyarelerimizin ve motorlarının memleketimizde yapılması ve hava harp sanayiinin de bu esasa göre inkişaf ettirilmesi icap eder’ diyor ve ‘Türk Tayyare Cemiyeti’nin kurulması için talimat veriyor.

İstikbalin göklerde olduğunu bilen Atatürk, semalarımızda Türk yapımı uçağın uçmasını hedefliyor.

Büyük bir heyecan ve inançla kollar sıvanıyor.


I. Dünya Savaşı’ndan yenilgiyle çıkan Almanya, Versay Antlaşmasını imzalamış ve uçak imalatları kısıtlanmıştır.
Havacılık çalışmalarını sürdürmekte kararlı olan Almanlar, ellerindeki birikimlerini (eski) müttefiki olan Türkiye ile paylaşmak isterler. 1925 yılında Junkers Firması ile Türk Tayyare Cemiyeti ortaklaşa TOMTAŞ’ı (Tayyare Otomobil ve Motor Türk Anonim Şirketi) kurarlar.

Yapılan anlaşma sonucu, Türk Hava Kuvvetlerinin ihtiyacı olan uçaklar ve motorları üretilecek, revizyonları yapılacak ve her türlü aksamı Junkers firması tarafından karşılanacaktır.

Bir yıl sonra ‘Kayseri Uçak ve Eskişehir Bakım Tesisleri’ kurulur.
Bunlar, zamanın en modern koşullarına göre dizayn edilmiştir.

Hemen ardından ‘Tayyare Makinist Mektebi’ açılır.
Fransa ve Almanya’ya uçak mühendisliği öğrenimi için öğrenciler gönderilir.
Çalışmalar aralıksız sürer ve 1932 yılına kadar 15 adet Junkers A 20 bombardıman uçağı imal edilir.

Almanların hisselerini THK’na devretmesinden birkaç yıl sonra, Amerikan Curtis-Wright grubuyla anlaşma yapılır. Anlaşmaya göre bu gruptan hem uçak alınacak hem de ortak uçak montajı yapılacaktır.

1939’a kadar süren ortaklık sonrasında, fabrikanın uçak üretim bakım ve revizyon hakkı tamamen Türk Hava Kuvvetlerine verilir.

II. Dünya Savaşına kadar, 112 adet değişik tipte uçak imal edilir.

Savaş sonrasında ABD Hükümetinin Marshall Planı devreye girer ve (Türkiye’ye uygulanan ekonomik yardım çerçevesinde!) uçak ve motor verilmeye başlanır.

Türkiye emek harcamadan gelen yardımlara ve hazıra çabuk alışır.
Dönemin idarecileri artık uçak ve motor fabrikalarının üretim faaliyetlerine gerek olmadığını düşünürler.

Fabrikalar ard arda Makine ve Kimya Endüstrisi kurumuna devredilir.

Motor fabrikası 1955’te traktör imal etmeye başlar.
Uçak fabrikasında ise 1959 da üretim tamamen durdurulur.

Böylece Atatürk’ün koyduğu hedef ve o muhteşem vizyon 35 yıl içinde yok olur gider.


Gelelim dünyanın öbür ucundaki hikayemize.

Bundan tam 35 yıl önce Brezilya’nın Sao Paulo eyaletinin Jose Dos Campos kasabasında bir havacılık okulu kuruldu.

ABD’de dönemin en üst teknoloji merkezi olan MIT’ye (Massachusetts Instıtute Of Technology) kurdurulan bu okula, ülkenin her tarafından en zeki öğrenciler alındı.

Parası olmayan öğrencilere burslar verildi ve Boston’da bulunan MIT ile bu okul arasında öğrenci değişim programları uygulandı.

Brezilya Hükümeti Embraer Şirketini kurdu ve mezun olan öğrencilerin en başarılı ve en yetenekli olanlarını kurulan şirkete dahil etti.

Bir gün, en iyi uçağı yapacaklarına inanan gençler, semalarda Brezilya uçağını uçurmaya kararlıydılar.

Bu kararlılıkla yola çıkıldı ve küçük bir atölyede başlayan macera, 35 yıl sonra 12 000 çalışanıyla 285 000 metrekare alana yayılmış muhteşem bir fabrikaya dönüştü.

Bu şirket bugün dünyanın koltuk ve uçuş maliyeti olarak en ucuz uçağını üretiyor ve semalarda uçan 5500 uçağı var.


Önceki yıl Embraer 190 modelinin hangardan çıkış töreni için Brezilya’ya gitmiştim. Törende Devlet Başkanı Lula bir konuşma yaptı ve ‘Bu uçağın havalanabilmesi için hükümetimin bütün üyeleri bir Embraer işçisi gibi gayret ettiler. Dünya bugüne kadar Brezilya’yı hammadde ve tarım ürünleri ile tanıyordu. Bundan sonra teknoloji ürünleri ile tanıyacak. Bu uçakların satılması Embraer’e değil, ülkeme kazandıracak. Yoksulluk ve açlıkla mücadele için kaynak yaratacak. Bugün Brezilya bir uçak ihracatı ile, 800 000 ton gıda ihracatına eşit bir gelir elde ediyor. Tanrı Embraer’i korusun’ dedi.

Dev Brezilya bayrakları arasından süzülerek çıkan Embraer 190, 35 yıl önce başlayan kararlı yolculuğun, haklı gururunu temsil ediyordu.


Her iki şirketin de başlangıç hedefleri aynı.
Yola çıkılan ruh aynı.
Heyecan aynı.
Kuruluş çalışmaları aynı.

35 yılın sonunda ise, biri ABD’den aldığı yardımların büyüsüne kapılıp kapısına kilit vurdu.
Diğeri ise inancını yitirmedi, azmetti. Çalıştı.
Ve bugün American Airlines da dahil dünyanın pek çok havayoluna uçak satıyor.

Birinde hüsran, diğerinde zafer.


Geçenlerde, Teğmen Emil Meinecke’nin Çanakkale savaşı’nda kendi çektiği fotoğrafları gördüm.

Yokluğun, sefaletin, cesaretin, kahramanlığın, umudun ve inancın fotoğraflarını…

Atatürk’e o yıllarda havacılıkla ilgili vizyonu veren neydi hep merak ederdim.
Bunları görünce anladım…

Hava savunması olmadan savaş kazanılmaz..


Teğmen Emil Meinecke savaşta yanımızda olmuş bir Alman.
Kullandığı uçak, 4 kez düşürülmüş, kendisi de 6 tane İngiliz uçağını düşürmüş.
Savaşın, yaşadığı her anını da, makinesi ile görüntülemiş ve iki fotoğraf albümü hazırlamış.
Savaş sonrası ise Kanada’ya göç etmiş.
Oğlu, 1989 yılında bu albümleri satışa çıkarmış.
Tarihçi Bülent Yılmazer, bu satıştan haberdar olmuş ve oğul Hans Meneke (Meinecke) ye ulaşmış.
Aylar süren yazışmadan sonra, Meneke fotoğrafları satmayı kabul etmiş.

Yılmazer’in fotoğrafları, bize Çanakkale hava savaşlarının bilinmeyen yönlerini anlatıyor.

Ders almamız ve anlamamız için…

Çanakkale Savaşı’nın hava cephesini anlatan fotoğraflardan küçük bir albümü sizin için hazırladım…


ÇANAKKALE' DEKİ HANGARDA, BİR AVCI UÇAĞINA BAKIM YAPILIYOR.
AVCI UÇAKLARI ÇANAKKALE HAVA CEPHESİNİN BEL KEMİĞİ OLMUŞTUR...


BAKIMLARI YAPILAN AVCI UÇAĞI SAVAŞA HAZIR.
ÖN KISMINDAKİ MAKİNELİ TÜFEK İSE İKİ YIL BOYUNCA İNGİLİZLERE KAN KUSTURMUŞ.


YETİŞMİŞ PERSONEL, MAKİNİST YOK.
İSTANBUL'UN BİTİRİM TAKSİCİLERİ, AVCI UÇAKLARININ BAKIMLARINI ÜSTLENİYOR.
SAVAŞIN ADSIZ KAHRAMANLARI.


METEOROLOJİ İSTASYONU.

PİLOTLARA HAZIRLIK YAPILIYOR VE SALLANAN BALONLA HAVA TAHMİNİ YAPILIYOR.


ALBATROS D2'NİN SON KONTROLLERİ YAPILIYOR.
PİLOT DEVRİYE UÇUŞUNA HAZIR.
ÇANAKKALE SAVAŞINDA UÇAKLARIN HİÇBİRİ DUA EDİLMEDEN HAVALANMIYOR.
PERVANENİN HEMEN ARKASINDA GÖRÜLEN DİN GÖREVLİSİ ZAFER DUASI EDİYOR.


YAĞMURLU BİR GÜN. PİST ÇAMUR DERYASI.
TEĞMEN EMİL MEINECKE HEDEFLERİ VURMUŞ VE GERİ DÖNMÜŞ.


PİLOTLAR SAVAŞA HAZIR.
YENİ AVCI UÇAKLARINDA ÖNDEKİ MAKİNELİ TÜFEÐE ARKADA BİR DE PARABELLUM EKLENMİŞ.


TÜRK'ÜN CESARETİ VE YARATICI ZEKASI.


ARKAYA MONTE EDİLEN PARABELLUM YARIM AÇI DÖNDÜĞÜ İÇİN YETMEMİŞ.
KANATLARIN ÜZERİNE MONTE EDİLMİŞ VE 360 DERECE DÖNER HALE GETİRİLMİŞ.
UÇAK HAVADAYKEN, AYAKTA DURMAK VE ATEŞ ETMEK YÜREK İSTER


KRALİYET DONANMA HAVA GÜCÜNE AİT BOMBARDIMAN UÇAĞI ARIZA NEDENİ İLE GELİBOLU YARIMADASINDA, GALATA KASABASI YAKINLARINA MECBURİ İNİŞ YAPIYOR.
ELE GEÇİRİLEN UÇAĞIN ARIZASI GİDERİLİYOR VE SAVAŞ SONUNA KADAR TÜRK HAVACILARI İÇİN HİZMET VERİYOR.


KRALİYET DONANMA HAVA GÜCÜNE AİT BOMBARDIMAN UÇAĞI, SEYRÜSEFER HATASI NEDENİYLE TUZLA YA İNİŞ YAPIYOR VE ELE GEÇİRİLİYOR.
BAKIMI YAPILAN UÇAK, SAVAŞIN SONUNA KADAR, TÜRK HAVACILARI İÇİN HİZMET GÖRÜYOR.


ALMANYA'DAN ASKERİ YARDIM OLARAK GELEN 73 ADET UÇAKTAN 5 İ
SAVAŞA HAZIR...


ALBATROS C1 ÇANAKKALE'DEKİ ASKERİ BİRLİKLERİN ÜZERİNDEN UÇUYOR..


17 ŞUBAT 1917
İNGİLİZ KRALİYET DONANMA HAVA GÜCÜNE AİT BRİSTOL SCOUT UÇAĞI DÜŞÜRÜLDÜ.
UÇAĞIN PİLOTU GORDON BYSSBE HARP ESİRİ OLDU.


KRALİYET DONANMA HAVA GÜCÜNE AİT BOMBARDIMAN UÇAĞI.
YAKIT SİSTEMİNDEKİ ARIZA NEDNEİ İLE MECBURİ İNİŞ YAPIYOR.
TAMİR EDİLDİKTEN SONRA, SAVAŞIN SONUNA KADAR TÜRK HAVACILARI İÇİN HİZMET GÖRDÜ.
1. TAYYARE BÖLÜĞÜ HAVACILARI VE KOMUTANLARI YÜZBAŞI ŞAKİR FEVZİ, UÇAĞIN ÖNÜNDE GURURLA DURUYOR...
Bu yazı 1570 defa okunmuştur.
Yazıyı Paylaş:


Yorumlar
» geçmiş olsun Türkiyem
yukarıdaki yazıyı okudunuz lütfen bir kere daha okuyunuz biz ne yapmışız eloğlu ne yapmış filim atatürkün ölümü ile bitiyor ondan sonra gelen tüm iktidarlar emperyalizmin kucağına düşmüş azıcık debelenip kurtulmak isteyenleride hemen halletmişler mesela Menderes yanıbaşımızdaki Rusya ile ekonomik anlaşmalar yapıp İskenderun Demir Çelik,Aliağa Rafineri,Çayırova Cam,Seydişehir Aliminyum o günlerin eseridir. - sanayi ye yönelince hemen ABD onun ipini çekmiştir.Lütfen Tayyip Erdoğana kızmayın onun yapacağı bir şey yok son 50 60 senenin bedelini ödüyoruz artık RTE bu ödemeyi öbürlerine göre daha çabuk ve damardan (! )yapıyor.Şu resimlerin güzelliğine bakın ama bizim medyamız sadece hırpani kılıklı 2 kişinin( onlarda büyük ihtimal yakın köylerden gelen vasıfsız işçiler) fotığrafını öne çıkarıp - hatta bazıları Çanakkalede savaşan Mehmetçik diye yutturmaya kalkıyor- geçmiş olsun artık yapacak birşey yok ABD ve AB KALELERİMİZİ ZAPTETMİŞ ,TERSANELERİMİZE GİRMİŞ DAHİLİ VE HARİCİ BEDHAHLAR ORTALIĞI TUTMUŞ ne yapalım
··· 09/07/2007 10:12, taylan karakadıoğlu
» NERDEN NEREYE
Yakın tarihimizde meydana gelen olayların net olarak ortaya çıkardıgı en yalın gerçek, bir ULUS şiket yönetir gibi yönetilemez gerçeyidir. ders alına bilseydi milletin sabi sübyanin yetimin hakkı olan vergilerle yapılan memleketin gururu firmalar, ne bedel karşılıgıyla olursa olsun satılabilir kıyıla bilirmiydi, PETKİM gibi, TELEKOM gibi, EREYLİDEMİR ÇELİK ,gibi vesayire bu milletin canı kanı EPERYALİST Vampirlere emdirilirmiydi, nasıl bir cenderedeyiz ne yana dönsek çare diye ellerimiz boş, yarabbi bu milleti namerde muhtaç eyleme hakımızda hayırlısını nasip et demektenbaşka elimizden gelen birşey yok saygı ve sevgilerimle
··· 11/07/2007 22:50, yunus TEMEL

Bu yazıya yorum eklemek için aşağıdaki formu doldurup gönderiniz.

Adınız:
Başlık:
Yorumunuz:



Görfed, Çöp Tesisinden Rahatsız.


Cavusluya Cop Tesisi, Goreleye PKK kampi yapilmali...


Madem Güzel Olacak, Giresun'a Yapılsın!


SAĞLI- SOLLU GİRİŞİRİM


GÖRELE KEMENÇE VE HORAN GÜNLERİ


HİCİV EDEBİYATI VE TAŞLAMALARIMDAN BİR DEMET


Yeni Dönem Çalışmaları


Bize Zihniyet Devrimi Gerekli...


LÂİN ŞEYTAN


GÖRELE'DEN BİR AİLE TARİHİ


Van Depremi Üzerine...


Borcu Bile Yapılandıramadılar


Tebrikler Tirebolu...


Dilan, ‘Gözyaşım mektupta pul deyi yazmış’


KANLI SİYASET !


NEREYE GİDİYORUZ?


Bizden Bir Köşe: Kırım


Üyelik  |  Bize Ulaşın  |  Künye  |  Reklam  |  Kullanım Şartları  |  Yayın İlkelerimiz  |  Gizlilik Politikası



gorele.gen.tr © 2000 - 2011 · Bütün hakları saklıdır
Web sitemizde yayınlanan haber, makale, fotoğraf ve tanıtıcı bilgiler izin alınmadan kopyalanamaz.